Pravda o dlouhé pici, úrodě špaget a zdravém klíčku

30/05/2017

 

Co se týká povědomí o těstovinách, udělalo lidstvo za poslední půl století velký pokrok. Ještě v roce 1957 byli totiž někteří lidé schopni uvěřit, že těstoviny rostou na stromech, když na Apríla toho roku odvysílala BBC reportáž o bohaté úrodě špaget.

 

 

Sytá versus hladová

O těstovinách panuje i tak dost mýtů – které jsou zdravé, a které ne? Patří do těsta na pastu vejce? A proč se tak liší v cenách?

 

Je to jednoduché – levná pasta obsahuje málo vlákniny a vyšší podíl rychle stravitelných škrobů. Taky se snadno rozvaří, a protože má vyšší glykemický index, dává tělu víc zabrat – a podporuje ukládání tuků. Rychleji se po ní vyhládnete.

 

U dražších těstovin je to přesně opačně. Kvalitnější špagety, lasagne nebo strachetti bývají ze semoliny - pšeničné krupice umleté z tvrdozrnné pšenice (Triticum durum). Díky vyššímu obsahu lepku má semolina nižší glykemický index, a čím nižší index, tím delší máme pocit sytosti. Lepek dodává těstovinám pružnost a lepivost, proto se do semolinových těstovin při výrobě ani nemusí přidávat vejce. Je snazší správně je uvařit „al dente“ = na skus. Žlutější jsou přirozeně, ne kvůli dobarvování kurkumou.

 

Vláknina se salsou

U těstovin obecně je důležité hlídat si obsah vlákniny, což v případě dobrých semolinových nemusíte tolik zkoumat. Opravdová semolina je zdrojem vlákniny a taky dalších vitamínů, jak nám vysvětlili i v toskánské Pastificio Morelli. Jejich pasta má jedinečnou složku – pšeničný klíček, srdce pšeničného zrna. A jak to bývá, to uvnitř bývá nejzdravější - klíček je zdrojem vitamínu A a D a rostlinného proteinu.

 

 

 

Zdravá porce zdravých těstovin by pak měla mít v průměru 50 až 60 g nevařených těstovin. Jestli svůj dobrý výběr nechcete zabít špatnou kombinací s dalšími surovinami, určitě si vyberte recept se zeleninou, libovým masem, rybou nebo mořskými plody. Ze sýrů by vám Italové doporučili mozzarellu, ricottu nebo Grana Padanu. Zapomeňte ale na český kečup a připravte si raději omáčku z čerstvých rajčat sami. Jestli nemáte čas ji vařit, zkraťte si přípravu díky hotové rajčatové salse nebo polpě s vysokým podílem rajčat.

 

 

 

 

 

 

 

 

A ta pici?

Italové, jak známo, jsou také experti přes design, a jídlo není výjimkou. Pasta Morelli má například několik řad aromatizovaných těstovin ochucených šafránem, hříbky nebo sépiovým přírodním barvivem. A také pravé nefalšované domácí toskánské pici.

 

 

Pici jsou, anebo vlastně pici je hóóódně dlouhá korpulentnější těstovina z mouky a vody ručně vyválená. Tradiční pici pocházejí z Toskánska z provincie Siena, někde jim farmáři říkají pinci. Na rozdíl od špaget nebo makarónů nemá pici stejnou délku a ani není stejně široká; ale i tak to chce slušný grif a správnou surovinu, aby jste z těsta těstovinu vyváleli co nejdelší. Můžete to doma klidně zkusit, anebo se stavit pro balíček pici di toscano v Toskaně.

 

 

 

RECEPT NA OMÁČKU K TĚSTOVINÁM PICI:

 

Těstoviny Pici s cibulovým sugem


150 gr pancetty nakrájené na kostičky 
2 cibule
½ - 1 dcl červeného vína
500 gr loupaných rajčat
Majoránka, pepř, sůl, chilli paprička

 

K osmažené slanině přidejte najemno nasekané cibule, nechte je zezlátnout a zalijete červeným vínem. Vložte loupaná rajčata, dochuťte solí, pepřem, majoránkou a chilli papričkou. Směs nechte vařit 20-25min. a na závěr do ještě teplé směsi vmíchejte olivový olej dle libosti.

 

 

FOTO: Pastificio Morelli, TOSKANA

 

Please reload

Vybrané články

Toskana v novém - více místa na posezení, klimatizace :o) a čerstvé pozdravy od farmářů

July 11, 2018

1/10
Please reload

Nejnovější články